مخالفان با خواست ملت، محکوم به نابودی هستند
بسم الله الرّحمن الرّحیم
شنیدید می گویند « آب که سربالا بره، قورباغه ابو عطا می خونه! »؟! حکایت خانم فاطمه رجبی هم همین است. یعنی این قدر اوضاع سیاسی مملکت باید نابسامان باشد که چنین افرادی پیرامون بنیان ها و فلسفه ی شکل گیری نظام نظر دهند؟! در روز روشن، بیایند انقلاب را تحریف کنند! واقعاً چه اوضاعی است که باید بیاییم و جواب ایشان را بدهیم! البته فقط همین یک دفعه این مقایسه ی تطبیقی را انجام دادم، برای این که ماهیت افکار ایشان برای کسانی که احیاناً خدمت ایشان ارادت ندارند، مشخص شود. ایشان در مصاحبه ای با ماه نامه ی همشهری ماه، گفته بودند: یکی از معضلات جمهوری همین رأی گرفتنهاست که در عمر 30 ساله جمهوری اسلامی دو بار مردم فریب خوردند. » و نیز افزودند: « ولی در ترمیم قانون اساسی باید ریاست جمهوری برداشته میشد و نخستوزیری باقی میماند. کشوری که رهبر دارد و به خصوص رهبری ولایت فقیه با اختیارات تام دارد، رئیسجمهور همیشه یک معضل هست، یعنی میتواند معضلساز باشد. ». در یادداشت زیر، فقط بخشی از سخنان گوهربار امام خمینی (ره) را پیرامون جمهوری اسلامی جمع آوری کرده ام. ضمناً بنده را معذور بدارید که تصویر امام عزیز را کنار ایشان قرار گرفته است.
اگر یادداشت مفیدی بود، ما را از دعای خیرتان فراموش نفرمایید. التماس دعا!
مصاحبه
زمان: 20 مهر 1357 / 9 ذىالقعده 1398
مکان: پاریس، نوفللوشاتو
موضوع: آیندۀ حکومت اسلامى ایران
مصاحبه کننده: خبرنگاران بى.بى.سى. و تلویزیون تجارتى بریتانیا در پاریس
...
ـــ سؤال: [هفتۀ گذشته که من و دیوید پرمن، به پاریس رفتیم، آیتاللّه خمینى در مصاحبهاى براى بخش فارسى بى.بى.سى. توضیحات بیشترى در این باره داد.]
- جواب: باید این رژیم برچیده بشود و پس از آن، با یک رفراندم عمومى، شخصى روى کار بیاید براى حکومت موقت؛ و به آراى عمومى رجوع بشود براى تشکیل یک مجلس؛ و تمام احکامى که از مجلس بگذرد و تمام مسائلى که در مجلس بگذرد، آن مسائل مطابق با اتکاى به ملت است. و تغییر، یک تغییر طبیعى است از یک حکومت و سلطنت غیرقانونى به یک حکومت و رژیم قانونى.
ـــ [آقا ممکن است توضیح بفرمایید که مقصود از حکومت اسلامى جمهورى اسلامى چیست؟ و عدۀ زیادى در ایران گفتند که مىخواهیم برگردیم به قانون اساسى ایران؛ در این مورد ممکن است توضیحاتى لطف بفرمایید؟]
- برگشت به قانون اساسى، همان برگشت به رژیم سلطنتى منحط است که امرى است کهنه شده و ارتجاعى؛ و این قابل برگشت نیست. و اشخاصى که مىگویند مىخواهیم برگردیم در اقلیت واقع هستند؛ و تمام ملت از سرتاسر کشور فریاد مىزنند که ما حکومت اسلامى مىخواهیم. و اما رژیم اسلامى و جمهورى اسلامى، یک رژیمى است متکى بر آراى عمومى و رفراندم عمومى و قانون اساسىاش قانون اسلام و باید منطبق بر قانون اسلام باشد؛ و قانون اسلام مترقىترین قوانین است، و قانون اساسى آن مقدار که مطابق با این قانون مترقى است آنها بر جاى خود باقى مىماند و آن مقدار که مخالف با این است ـ به حکم خود قانون اساسى ـ قانونیت ندارد؛ و بسیارى موادش، موادى بوده است که با سرنیزه تحمیل شده است و آنها باید ساقط بشود.
...
مصاحبه
زمان: 23 شهریور 1357 / 11 شوال 1398
مکان: نجف
موضوع: مسائل مختلف جهان و ایران
مصاحبه کننده: خبرنگاران رادیو ـ تلویزیون فرانسه (چاپ شده در روزنامۀ فیگارو)
...
سؤال: [دریافت شما از حکومت اسلامى چیست؟ آیا منظور این است که رهبران مذهبى، حکومت را خود اداره کنند؟ مراحل این حکومت کدام است؟]
جواب: خیر. منظور این نیست که رهبران مذهبى خود حکومت را اداره کنند. لکن مردم را براى تأمین خواستههاى اسلام رهبرى مىکنند؛ و چون اکثریت قاطع مردم مسلمان هستند، حکومت اسلامى از پشتیبانى آنان برخوردار شده و متکى به مردم مىگردد.
ـــ [چگونه است که به دنبال فراخوان شما، مردم ایران چنان انبوه به کوچهها مىریزند؟]
ـ چون ملت، ما را خدمتگزار به اسلام و کشور مىداند و ما مسائلى را طرح مىکنیم که سالهاست در نهاد ملت است و بدین جهت است که ما بیان کنندۀ خواستههاى ملت هستیم و از طرفى هر چه از دستگاه شاه و دولت دیدهاند برخلاف مصالح اسلام و کشور بوده است و تظاهرات بىسابقۀ چند ماه اخیر به دنبال دعوت ما، تظاهراتى ملى و اسلامى است و ناچار همۀ اقشار ملت در آن شرکت مىکنند و در حقیقت رفراندمى است بر ضد رژیم که قهراً آن را غیرقانونى اعلام مىکند.
...
ـــ [نظر شما دربارۀ قول آقاى امینى[1] چیست، آنجا که به مخبر «لوموند» مىگوید اگر نخستوزیر شود، تقاضاى مهلت مىکند تا این کشور را از بنبست خارج سازد؟]
ـ کسى صلاحیت دارد ایران را از بنبست خارج کند که در بین مردم پایگاهى داشته باشد، و کسانى که چنین نیستند نمىتوانند موفق باشند.
... ما عرض کردیم که ملت ایران ـ که ما هم دنبال ملت ایران هستیم ـ آنها سه تا اصل را تقاضا دارند، و در تظاهراتى که سرتاسر ایران کردند و حالا هم مىکنند این سه تا اصل را ذکر مىکنند و مقصودشان تحقق این سه تا اصل است. البته آنکه مقصود اصلى و هدف اصلى است، آن اصل سوم است که حکومت اسلامى، جمهورى اسلامى. آنکه هدف نهایى و اصلى است آن است لکن دو اصل دیگر هم در آن مُنْضَم است؛ یعنى اگر همان اصل فقط هم مىگفتند، این دو تا اصل هم لازمۀ آن هست. آنها که مىگویند ما حکومت اسلامى مىخواهیم یا جمهورى اسلامى مىخواهیم، تحقق جمهورى اسلامى نفى رژیم سلطنتى است، و نفى رژیم سلطنتى نفى شاه است، در صورتى که شاه هم قانونى بوده باشد حکومتش و الاّ از اول دیگر بىاساس است.
این طرحى را که ما دادیم ایشان مىگوید که این طرح اصلاً همان قضیۀ تجزیه است. اینکه همۀ مردم دارند مىگویند حکومت اسلامى، یعنى یک حکومتِ تجزیه شده! و همه در همۀ اطراف مملکت یکصدا دارند مىگویند ما حکومت اسلامى مىخواهیم، این معنى لاتجزیه است؛ این معنى این است که همه یک چیز مىخواهند. تجزیه معنایش این است که یک دسته یک چیزى را بخواهند و یک دسته یک چیز، یک دسته یک چیز دیگر. ...
زمان: 20 آبان 1357 / 10 ذىالحجه 1398
مکان: پاریس، نوفللوشاتو
موضوع: زنان و سیاست خارجى در نظام آیندۀ ایران
مصاحبه کننده: خبرنگار مجلۀ القومىالعربى
ــــ [تماسهایى که رهبران مخالفین با شما گرفتهاند نتیجهاش مثبت بوده است یا منفى؟]
ـ ملت ایران خواستههاى خود را که عبارت از سرنگونى سلطنت پهلوى و برچیده شدن نظام شاهنشاهى و برقرارى حکومت اسلامى است، اعلام کرده است و من جمهورى اسلامى را به ملت ایران پیشنهاد کردهام که بعد از سقوط شاه به آراى عمومى مىگذاریم و هیچ گروه و شخصى نمىتواند با خواست ملت ایران، مخالفت کند و الاّ محکوم به نابودى است. و رهبران مخالفین هم با آنچه من گفتهام موافقت کردهاند.
مصاحبه
زمان: 22 آبان 1357 / 12 ذىالحجه 1398
مکان: فرانسه، نوفللوشاتو
موضوع: جمهورى اسلامى متکى به قانون اسلام است
مصاحبهکننده: خبرنگار روزنامۀ فرانسوى لوموند
ـــ [حضرتعالى مىفرمایید که بایستى در ایران، جمهورى اسلامى استقرار پیدا کند و این براى ما فرانسوىها چندان مفهوم نیست. زیرا که جمهورى مىتواند بدون پایۀ مذهبى باشد. نظر شما چیست؟ آیا جمهورى شما بر پایۀ سوسیالیسم است؟ مشروطیت است؟ بر انتخاباتى استوار است؟ دموکراتیک است؟ چگونه است؟]
ـ اما جمهورى، به همان معنایى است که همه جا جمهورى است. لکن این جمهورى بر یک قانون اساسىاى متکى است که قانون اسلام است. اینکه ما جمهورى اسلامى مىگوییم براى این است که هم شرایط منتخب و هم احکامى که در ایران جارى مىشود اینها بر اسلام متکى است، لکن انتخاب با ملت است و طرز جمهورى هم همان جمهورى است که همه جا هست.
زمان: 24 آبان 1357 / 14 ذىالحجه 1398
مکان: فرانسه، نوفللوشاتو
موضوع: اوضاع عمومى ایران قبل و بعد از انقلاب
مصاحبهکننده: خبرنگار روزنامۀ آلمانى دنیاى سوم
... ـــ [پس از سرنگونى رژیم شاه، چه نوع حکومتى را پیشنهاد مىکنید؟ آیا شما در صدد حفظ نظام سلطنتى در چارچوب قانون اساسى و همچنین حفظ سلطنت پهلوى هستید؟ شما چه نوع حکومتى را ترجیح مىدهید؟]
ـ ملت ایران خواستار حکومت اسلامى است، و من جمهورى اسلامى متکى به آراى مردم را پیشنهاد کردهام و سلطنت پهلوى و یا نظام شاهنشاهى چیزى است که ملت ایران طى بیش از یک سال گذشته عموماً آن را نفى کردهاند و هرکس با آن موافق باشد، خائن به ملت ایران است. ...
مصاحبه
زمان: 3 آبان 1357 / 22 ذىالقعده 1398
مکان: پاریس، نوفللوشاتو
موضوع: اوضاع آیندۀ ایران
مصاحبه کننده: خبرنگار خبرگزارى فرانسه
[از قرار، ترجیح شما یک جمهورى اسلامى است. از قول شما گفتهاند که کار رژیم سلطنتى به استبداد مىکشد، با وجود این هستند رژیمهاى جمهورى اسلامى که از بعضى از رژیمهاى سلطنتى استبدادىترند. در این باره چه نظر دارید؟]
ــ دولتهاى استبدادى را که وجود دارند نمىتوان حکومت اسلامى خواند تا شما بتوانید سلطنتى آن را با جمهورى آن مقایسه کنید. رژیم اسلامى با استبداد جمع نمىشود. آن رژیمهاى جمهورى همکه استبدادى هستند دراسم جمهورى هستند ودرمحتوا سلطنتى.
زمان: 4 آبان 1357 / 23 ذىالقعده 1398
مکان: پاریس، نوفللوشاتو
موضوع: محتواى سیاسى و اجتماعى رژیم اسلامى
مصاحبه کننده: خبرگزارى رویتر (انگلیسى)
ــ [درصورتىکه شاهاستعفابدهد،رژیم جدید چگونه خواهد بود، آیا علما خود حکومت خواهند کرد؟]
ــ علما خود حکومت نخواهند کرد، آنان ناظر و هادى مجریان امور مىباشند. این حکومت در همۀ مراتب خود، متکى به آراى مردم و تحت نظارت و ارزیابى و انتقاد عمومى خواهد بود.
زمان: 10 آبان 1357 / 29 ذىالقعده 1398
مکان: پاریس، نوفللوشاتو
موضوع: وضع سلطنت
مصاحبه کننده: خانم الیزابت تارگود، خبرنگار روزنامه انگلیسى گاردین
... حکومت جمهورى اسلامى مورد نظر ما، با هیچیک از رژیمهاى مزبور (عربستان سعودى و لیبى) منطبق نخواهد بود.
ــــ [حضرت آیتاللّه خواهان سرنگونى رژیم سلطنتى موجود و جانشین شدن یک جمهورى هستید. چه نوع جمهورى در نظر دارید؟ مثل سیستم امریکایى یا فرانسوى.[3]]
ـ ما خواهان استقرار یک جمهورى اسلامى هستیم و آن حکومتى است متکى به آراى عمومى. شکل نهایى حکومت با توجه به شرایط و مقتضیات کنونى جامعۀ ما، توسط خود مردم تعیین خواهد شد. ...
زمان: 21 آبان 1357 / 11 ذىالحجه 1398
مکان: فرانسه، نوفللوشاتو
موضوع: چگونگى شروع جنبش اسلامى و برنامههاى آن
مصاحبهکننده: خبرنگار مصرى
نظر ما، که ملت هم با آن موافق است، این است که پس از، از بین رفتن حکومت قلدرى و خلاف اسلامى شاه، یک دولت اسلامى و یک جمهورى اسلامى متکى به قوانین اسلام و آراى مردم که اکثریت قریب به اتفاق مسْلم هستند، در ایران مستقر بشود و احکام اسلام آنطور که هست اجرا گردد، و همۀ مطالب ایران و نظام آن بر طبق خواستهاى اسلامى جریان پیدا کند.