منتقد (نه مخالف)، مستقل (نه جناحی)

اطلاع رسانی و نقد مسائل سیاسی و هر آن چه مستقیماً و غیر مستقیم،سیاسی است؛از امروز،از دیروز و از فردا

مخالفان با خواست ملت، محکوم به نابودی هستند

 

بسم الله الرّحمن الرّحیم


شنیدید می گویند « آب که سربالا بره، قورباغه ابو عطا می خونه! »؟! حکایت خانم فاطمه رجبی هم همین است. یعنی این قدر اوضاع سیاسی مملکت باید نابسامان باشد که چنین افرادی پیرامون بنیان ها و فلسفه ی شکل گیری نظام نظر دهند؟! در روز روشن، بیایند انقلاب را تحریف کنند! واقعاً چه اوضاعی است که باید بیاییم و جواب ایشان را بدهیم! البته فقط همین یک دفعه این مقایسه ی تطبیقی را انجام دادم، برای این که ماهیت افکار ایشان برای کسانی که احیاناً خدمت ایشان ارادت ندارند، مشخص شود. ایشان در مصاحبه ای با ماه نامه ی همشهری ماه، گفته بودند: یکی از معضلات جمهوری همین رأی گرفتن‌هاست که در عمر 30 ساله جمهوری اسلامی دو بار مردم فریب خوردند. » و نیز افزودند: « ولی در ترمیم قانون اساسی باید ریاست جمهوری برداشته می‌شد و نخست‌وزیری باقی می‌ماند. کشوری که رهبر دارد و به خصوص رهبری ولایت فقیه با اختیارات تام دارد، رئیس‌جمهور همیشه یک معضل هست، یعنی می‌تواند معضل‌ساز باشد. ». در یادداشت زیر، فقط بخشی از سخنان گوهربار امام خمینی (ره) را پیرامون جمهوری اسلامی جمع آوری کرده ام. ضمناً بنده را معذور بدارید که تصویر امام عزیز را کنار ایشان قرار گرفته است.

اگر یادداشت مفیدی بود، ما را از دعای خیرتان فراموش نفرمایید. التماس دعا!


 

مصاحبه
زمان: 20 مهر 1357 / 9 ذى‏القعده 1398
مکان: پاریس، نوفل‏لوشاتو
موضوع: آیندۀ حکومت اسلامى ایران
مصاحبه کننده: خبرنگاران بى.بى.سى. و تلویزیون تجارتى بریتانیا در پاریس
...
ـــ سؤال: [هفتۀ گذشته که من و دیوید پرمن، به پاریس رفتیم، آیت‏اللّه‏ خمینى در مصاحبه‏اى براى بخش فارسى بى.بى.سى. توضیحات بیشترى در این باره داد.]
- جواب: باید این رژیم برچیده بشود و پس از آن، با یک رفراندم عمومى، شخصى روى کار بیاید براى حکومت موقت؛ و به آراى عمومى رجوع بشود براى تشکیل یک مجلس؛ و تمام احکامى که از مجلس بگذرد و تمام مسائلى که در مجلس بگذرد، آن مسائل مطابق با اتکاى به ملت است. و تغییر، یک تغییر طبیعى است از یک حکومت و سلطنت غیرقانونى به یک حکومت و رژیم قانونى.
ـــ [آقا ممکن است توضیح بفرمایید که مقصود از حکومت اسلامى جمهورى اسلامى چیست؟ و عدۀ زیادى در ایران گفتند که مى‏خواهیم برگردیم به قانون اساسى ایران؛ در این مورد ممکن است توضیحاتى لطف بفرمایید؟]
- برگشت به قانون اساسى، همان برگشت به رژیم سلطنتى منحط است که امرى است کهنه شده و ارتجاعى؛ و این قابل برگشت نیست. و اشخاصى که مى‏گویند مى‏خواهیم برگردیم در اقلیت واقع هستند؛ و تمام ملت از سرتاسر کشور فریاد مى‏زنند که ما حکومت اسلامى مى‏خواهیم. و اما رژیم اسلامى و جمهورى اسلامى، یک رژیمى است متکى بر آراى عمومى و رفراندم عمومى و قانون اساسى‏اش قانون اسلام و باید منطبق بر قانون اسلام باشد؛ و قانون اسلام مترقى‏ترین قوانین است، و قانون اساسى آن مقدار که مطابق با این قانون مترقى است آنها بر جاى خود باقى مى‏ماند و آن مقدار که مخالف با این است ـ به حکم خود قانون اساسى ـ قانونیت ندارد؛ و بسیارى موادش، موادى بوده است که با سرنیزه تحمیل شده است و آنها باید ساقط بشود.
... 



مصاحبه
زمان: 23 شهریور 1357 / 11 شوال 1398
مکان:  نجف
موضوع: مسائل مختلف جهان و ایران
مصاحبه کننده: خبرنگاران رادیو ـ تلویزیون فرانسه (چاپ شده در روزنامۀ فیگارو)

...
سؤال: [دریافت شما از حکومت اسلامى چیست؟ آیا منظور این است که رهبران مذهبى، حکومت را خود اداره کنند؟ مراحل این حکومت کدام است؟]

جواب: خیر. منظور این نیست که رهبران مذهبى خود حکومت را اداره کنند. لکن مردم را براى تأمین خواسته‏هاى اسلام رهبرى مى‏کنند؛ و چون اکثریت قاطع مردم مسلمان هستند، حکومت اسلامى از پشتیبانى آنان برخوردار شده و متکى به مردم مى‏گردد.

ـــ [چگونه است که به دنبال فراخوان شما، مردم ایران چنان انبوه به کوچه‏ها مى‏ریزند؟]
ـ چون ملت، ما را خدمتگزار به اسلام و کشور مى‏داند و ما مسائلى را طرح مى‏کنیم که سالهاست در نهاد ملت است و بدین جهت است که ما بیان کنندۀ خواسته‏هاى ملت هستیم و از طرفى هر چه از دستگاه شاه و دولت دیده‏اند برخلاف مصالح اسلام و کشور بوده است و تظاهرات بى‏سابقۀ چند ماه اخیر به دنبال دعوت ما، تظاهراتى ملى و اسلامى است و ناچار همۀ اقشار ملت در آن شرکت مى‏کنند و در حقیقت رفراندمى است بر ضد رژیم که قهراً آن را غیرقانونى اعلام مى‏کند.
...
ـــ
[نظر شما دربارۀ قول آقاى امینى[1] چیست، آنجا که به مخبر «لوموند» مى‏گوید اگر نخست‏وزیر شود، تقاضاى مهلت مى‏کند تا این کشور را از بن‏بست خارج سازد؟]
ـ  
کسى صلاحیت دارد ایران را از بن‏بست خارج کند که در بین مردم پایگاهى داشته باشد، و کسانى که چنین نیستند نمى‏توانند موفق باشند.




 
... ما عرض کردیم که ملت ایران ـ که ما هم دنبال ملت ایران هستیم ـ آنها سه تا اصل را تقاضا دارند، و در تظاهراتى که سرتاسر ایران کردند و حالا هم مى‏کنند این سه تا اصل را ذکر مى‏کنند و مقصودشان تحقق این سه تا اصل است. البته آنکه مقصود اصلى و هدف اصلى است، آن اصل سوم است که حکومت اسلامى، جمهورى اسلامى. آنکه هدف نهایى و اصلى است آن است لکن دو اصل دیگر هم در آن مُنْضَم است؛ یعنى اگر همان اصل فقط هم مى‏گفتند، این دو تا اصل هم لازمۀ آن هست. آنها که مى‏گویند ما حکومت اسلامى مى‏خواهیم یا جمهورى اسلامى مى‏خواهیم، تحقق جمهورى اسلامى نفى رژیم سلطنتى است، و نفى رژیم سلطنتى نفى شاه است، در صورتى که شاه هم قانونى بوده باشد حکومتش و الاّ از اول دیگر بى‏اساس است.

 این طرحى را که ما دادیم ایشان مى‏گوید که این طرح اصلاً همان قضیۀ تجزیه است. اینکه همۀ مردم دارند مى‏گویند حکومت اسلامى، یعنى یک حکومتِ تجزیه شده! و همه در همۀ اطراف مملکت یکصدا دارند مى‏گویند ما حکومت اسلامى مى‏خواهیم، این معنى لاتجزیه است؛ این معنى این است که همه یک چیز مى‏خواهند. تجزیه معنایش این است که یک دسته یک چیزى را بخواهند و یک دسته یک چیز، یک دسته یک چیز دیگر. ...



زمان: 20 آبان 1357 / 10 ذى‏الحجه 1398
مکان: پاریس، نوفل‏لوشاتو
موضوع: زنان و سیاست خارجى در نظام آیندۀ ایران
مصاحبه کننده: خبرنگار مجلۀ القومى‏العربى

ــــ [تماسهایى که رهبران مخالفین با شما گرفته‏اند نتیجه‏اش مثبت بوده است یا منفى؟]
ـ ملت ایران خواسته‏هاى خود را که عبارت از سرنگونى سلطنت پهلوى و برچیده شدن نظام شاهنشاهى و برقرارى حکومت اسلامى است، اعلام کرده است و من جمهورى اسلامى را به ملت ایران پیشنهاد کرده‏ام که بعد از سقوط شاه به آراى عمومى مى‏گذاریم و هیچ گروه و شخصى نمى‏تواند با خواست ملت ایران، مخالفت کند و الاّ محکوم به نابودى است. و رهبران مخالفین هم با آنچه من گفته‏ام موافقت کرده‏اند.



مصاحبه
زمان: 22 آبان 1357 / 12 ذى‏الحجه 1398
مکان: فرانسه، نوفل‏لوشاتو
موضوع: جمهورى اسلامى متکى به قانون اسلام است
مصاحبه‏کننده: خبرنگار روزنامۀ فرانسوى لوموند

ـــ [حضرتعالى مى‏فرمایید که بایستى در ایران، جمهورى اسلامى استقرار پیدا کند و این براى ما فرانسوى‏ها چندان مفهوم نیست. زیرا که جمهورى مى‏تواند بدون پایۀ مذهبى باشد. نظر شما چیست؟ آیا جمهورى شما بر پایۀ سوسیالیسم است؟ مشروطیت است؟ بر انتخاباتى استوار است؟ دموکراتیک است؟ چگونه است؟]
ـ اما جمهورى، به همان معنایى است که همه جا جمهورى است. لکن این جمهورى بر یک قانون اساسى‏اى متکى است که قانون اسلام است. اینکه ما جمهورى اسلامى مى‏گوییم براى این است که هم شرایط منتخب و هم احکامى که در ایران جارى مى‏شود اینها بر اسلام متکى است، لکن انتخاب با ملت است و طرز جمهورى هم همان جمهورى است که همه جا هست.



زمان: 24 آبان 1357 / 14 ذى‏الحجه 1398
مکان: فرانسه، نوفل‏لوشاتو
موضوع: اوضاع عمومى ایران قبل و بعد از انقلاب
مصاحبه‏کننده: خبرنگار روزنامۀ آلمانى دنیاى سوم

... ـــ [پس از سرنگونى رژیم شاه، چه نوع حکومتى را پیشنهاد مى‏کنید؟ آیا شما در صدد حفظ نظام سلطنتى در چارچوب قانون اساسى و همچنین حفظ سلطنت پهلوى هستید؟ شما چه نوع حکومتى را ترجیح مى‏دهید؟]
ـ ملت ایران خواستار حکومت اسلامى است، و من جمهورى اسلامى متکى به آراى مردم را پیشنهاد کرده‏ام و سلطنت پهلوى و یا نظام شاهنشاهى چیزى است که ملت ایران طى بیش از یک سال گذشته عموماً آن را نفى کرده‏اند و هرکس با آن موافق باشد، خائن به ملت ایران است. ...



مصاحبه
زمان: 3 آبان 1357 / 22 ذى‏القعده 1398
مکان: پاریس، نوفل‏لوشاتو
موضوع: اوضاع آیندۀ ایران
مصاحبه کننده: خبرنگار خبرگزارى فرانسه

[از قرار، ترجیح شما یک جمهورى اسلامى است. از قول شما گفته‏اند که کار رژیم سلطنتى به استبداد مى‏کشد، با وجود این هستند رژیمهاى جمهورى اسلامى که از بعضى از رژیمهاى سلطنتى استبدادى‏ترند. در این باره چه نظر دارید؟]
ــ
     دولتهاى استبدادى را که وجود دارند نمى‏توان حکومت اسلامى خواند تا شما بتوانید سلطنتى آن را با جمهورى آن مقایسه کنید. رژیم اسلامى با استبداد جمع نمى‏شود. آن رژیمهاى جمهورى هم‏که استبدادى هستند دراسم جمهورى هستند ودرمحتوا سلطنتى.



زمان: 4 آبان 1357 / 23 ذى‏القعده 1398
مکان: پاریس، نوفل‏لوشاتو
موضوع: محتواى سیاسى و اجتماعى رژیم اسلامى
مصاحبه کننده: خبرگزارى رویتر (انگلیسى)

ــ     [درصورتى‏که شاه‏استعفابدهد،رژیم جدید چگونه خواهد بود، آیا علما خود حکومت خواهند کرد؟]
ــ     علما خود حکومت نخواهند کرد، آنان ناظر و هادى مجریان امور مى‏باشند. این حکومت در همۀ مراتب خود، متکى به آراى مردم و تحت نظارت و ارزیابى و انتقاد عمومى خواهد بود.



زمان: 10 آبان 1357 / 29 ذى‏القعده 1398
مکان: پاریس، نوفل‏لوشاتو
موضوع: وضع سلطنت
مصاحبه کننده: خانم الیزابت تارگود، خبرنگار روزنامه انگلیسى گاردین

... حکومت جمهورى اسلامى مورد نظر ما، با هیچ‏یک از رژیمهاى مزبور (عربستان سعودى و لیبى) منطبق نخواهد بود.

ــــ [حضرت آیت‏اللّه‏ خواهان سرنگونى رژیم سلطنتى موجود و جانشین شدن یک جمهورى هستید. چه نوع جمهورى در نظر دارید؟ مثل سیستم امریکایى یا فرانسوى.[3]]

ـ ما خواهان استقرار یک جمهورى اسلامى هستیم و آن حکومتى است متکى به آراى عمومى. شکل نهایى حکومت با توجه به شرایط و مقتضیات کنونى جامعۀ ما، توسط خود مردم تعیین خواهد شد. ...



زمان: 21 آبان 1357 / 11 ذى‏الحجه 1398

مکان: فرانسه، نوفل‏لوشاتو

موضوع: چگونگى شروع جنبش اسلامى و برنامه‏هاى آن

مصاحبه‏کننده: خبرنگار مصرى

نظر ما، که ملت هم با آن موافق است، این است که پس از، از بین رفتن حکومت قلدرى و خلاف اسلامى شاه، یک دولت اسلامى و یک جمهورى اسلامى متکى به قوانین اسلام و آراى مردم که اکثریت قریب به اتفاق مسْلم هستند، در ایران مستقر بشود و احکام اسلام آنطور که هست اجرا گردد، و همۀ مطالب ایران و نظام آن بر طبق خواستهاى اسلامى جریان پیدا کند.

 

+ نوشته شده در  شنبه ۱۳۸۹/۰۵/۲۳ساعت 14:15  توسط احسان رستگار   |